Wijnactie

De wijnactie is een initiatief van Rotary Vlaardingen '80 en wordt 2 keer per jaar georganiseerd. De opbrengst van de wijnacties gaat naar het goede doel. Een kleine groep wijnliefhebbers binnen de club hebben de zomerwijnen geselecteerd.

Opbrengst naar het goede doel
De opbrengst van de wijnactie gaat naar het Rotary Jeugdfonds en naar het bekostigen van een opleidingsplek voor een internationale student aan het UNESCO-IHE in Delft.

Over het Rotary Jeugdfonds
Het Rotary Jeugdfonds helpt jongeren in Vlaardingen die het wat minder hebben om bijvoorbeeld toch te kunnen sporten, dansen, muziek te kunnen maken of meer perspectief op een baan te krijgen.

Over UNESCO-IHE in Delft
Schoon drinkwater is voor miljoenen mensen helemaal niet vanzelfsprekend, net als het beschikken over een toilet. Nog altijd hebben 2,5 miljard mensen geen beschikking over normale sanitaire voorzieningen. Daarom is 'water en sanitatie' een van de zes aandachtsgebieden van Rotary. Duizenden clubs wereldwijd en bijna elke club in Nederland zet zich op diverse manieren in om te bewerkstelligen dat voor 2030 iedereen beschikking heeft over schoon water en sanitaire voorzieningen, een zogenaamd duurzaam werelddoel dat is vastgesteld door de Verenigde Naties (SDG 6).

Om verbetering van het waterbeheer te bereiken, is het opleiden van de volgende generatie een belangrijke interventie.

Daarom verzorgt Rotary sinds 2012 studiebeurzen aan de IHE Delft, dé universiteit in de wereld voor wateropleidingen en watermanagement. De studenten komen voornamelijk uit Azië, Afrika en Zuid-Amerika. Ze zijn al werkzaam op het gebied van water en krijgen de kans om hier een masteropleiding van 18 maanden te volgen.

Na deze opleiding gaan ze terug naar hun land van herkomst om te werken in de watersector. De opgedane waterkennis kunnen ze in hun eigen land gebruiken voor uiteenlopende waterprojecten.